Testul Conners-3: Evaluare ADHD copii – ce este, cum se face și ce simptome arată?

ADHD (tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție) este una dintre cele mai frecvent diagnosticate tulburări neuro-dezvoltare la copii. Părinții sau profesorii observă adesea dificultăți de concentrare, impulsivitate sau hiperactivitate. Pentru a identifica dacă aceste comportamente corespund unui diagnostic de ADHD, se folosesc instrumente standardizate, cum este Testul Conners-3. Acest articol explică ce este Conners-3, cum se aplică, ce măsoară, ce-i limitele, și cum se compară cu simptomele ADHD copiilor, ca să te ajute să înțelegi ce presupune procesul de evaluare.

Secțiuni articol

Ce este testul Conners-3?

  • Conners Third Edition (Conners-3) este un instrument psihometric standardizat, dezvoltat de Multi‐Health Systems Inc. (MHS), care e folosit în special pentru evaluarea ADHD și a tulburărilor comorbide la copii și adolescenți. 

  • Versiunile sale permit evaluarea prin chestionare completate de părinți, profesori și, pentru copiii peste o anumită vârstă, self-report (copilul însuși). 

  • Există atât forme complete, cât și versiuni scurte (short forms), care pot fi folosite când timpul este limitat sau pentru monitorizare periodică.

Cum se aplică testul Conners-3?

  • Vârsta de aplicare:
    Forma pentru părinți și profesori este recomandată pentru copii cu vârsta între 6-18 ani. Pentru self‐report, copilul trebuie să aibă în jur de 8-18 ani

  • Cine răspunde: Părinți/tutori, profesori și copilul (dacă are vârsta necesară). Aceasta permite obținerea unei imagini multidimensionale: acasă, la școală, în relații sociale. 

  • Durata și forma: Versiunile complete sunt mai detaliate, cu mai multe subscale; cele scurte sunt utile pentru screening sau evaluări mai rapide. Forma poate fi pe hârtie sau online. 

  • Scorare: Se generează scoruri standardizate (T-score), comparate cu norme (copii de aceeași vârstă și sex). Există scale dedicate pentru simptomele de inatenție, hiperactivitate/impulsivitate, și alte domenii (funcții executive, probleme de învățare, relații cu colegii, etc.). De asemenea se iau în considerare comorbidităţile, cum ar fi Tulburarea opozițional-provocatoare (ODD), Tulburarea de comportament (Conduct Disorder) etc.

Ce măsoară testul – ce domenii și ce simptome?

Testul Conners-3 e util pentru a evalua dacă un copil prezintă simptome ADHD, dar și cât de severe sunt acestea și cât de mult afectează viața de zi cu zi, școala, relațiile sociale, etc.

Iată principalele domenii evaluate și simptomele corespunzătoare:

Domeniu evaluatSimptome / Manifestări frecvente la copii
InatențieDificultate să se concentreze pe detalii; greșeli din neatenție; evita sarcinile care necesită atenţie; pare că nu ascultă; pierde obiecte; se deconcentrează ușor; uită ce trebuia să facă.
Hiperactivitate / ImpulsivitateSe ridică din scaun când ar trebui să stea; se mișcă mult; vorbire excesivă; întrerupe pe alții; dificultate de a aștepta; reacții impulsive.
Funcții executiveProbleme cu organizarea; planificare; control al impulsurilor; inițierea sarcinilor; menținerea atenției pe sarcini lungi; reglare emoțională.
Probleme de învăţareDificultăţi în citit, scris, matematică; neînţelegerea instrucțiunilor; lentoare în realizarea sarcinilor școlare.
Relaţii sociale / familieConflicte cu colegii / adulţii; probleme în relaţii; lipsă de empatie / manifestări impulsive în interacţiune; momente de frustrare; dificultăţi de adaptare în medii sociale.
ComorbidităţiODD (opus-defiant disorder), tulburări de comportament, anxietate, dificultăţi emoţionale, poate depresie.

Importanța testului Conners-3 în diagnosticul ADHD la copii

  • Acest test ajută la diferenţierea simptomelor normale de cele care indică ADHD, folosind norme standard. Comportamentele care sunt deranjante, persistente şi observate în mai multe contexte (acasă, la şcoală) sunt cele care contează. 

  • Conners-3 oferă o vedere de ansamblu, deoarece include informații de la profesori şi părinți, plus auto-raport când este cazul. Acest lucru este important pentru simptomul ADHD copii, deoarece unele copii pot manifesta simptome diferit acasă vs. la şcoală. 

  • Versiunile scurte permit screening eficient, repetat, pentru a urmări evoluția simptomelor sau eficacitatea intervenției.

Limite și aspecte de care să ținem seama

  • Nu este un diagnostic definitiv de sine stătător: testul Conners-3 oferă date importante, dar diagnosticul final depinde de evaluare clinică completă (interviu, observații, istoricul copilului, punctele forte și slăbiciuni).

  • Posibile distorsiuni de răspuns: părinți sau profesori pot sub-sau supraestima simptomele; copilul poate încerca să prezinte o imagine mai bună sau – invers – să exagereze.

  • Simptomele ADHD pot fi similare cu cele din alte tulburări: anxietate, tulburări de somn, dificultăți de învățare, probleme emoţionale etc. Trebuie excluse alte cauze.

  • Diferențe culturale, de mediu, de educație sau de normă pot influența răspunsurile. Normele testului sunt adesea realizate pe populaţii din anumite regiuni, deci adaptarea culturală / traducerile contează.

Cum se interpretează rezultatele?

  • Rezultatul tipic este un T-score: indică cât de departe este scorul copilului față de media unei populații de acelaşi vârstă şi sex.

  • Se compară subscalele: dacă copilul are scoruri crescute pe scalele inatenţiei şi/sau hiperactivitate/impulsivitate, plus impact semnificativ în viața lui (școală, familie, social).

  • Se observă concordanţa între răspunsurile de la părinte, profesor și auto-raport (dacă există). Dacă simptomele apar doar într-un singur context, diagnosticul poate fi mai puțin clar.

  • Se verifică dacă există comorbidități – acestea pot necesita evaluări suplimentare.

Simptome ADHD copii – când să te îngrijorezi?

Pentru a completa perspectiva, iată semne pe care părinţii / profesorii le pot observa, care arată posibil ADHD:

  • Dificultate persistentă în a se concentra la detalii sau comitere de greşeli „din neatenție”

  • Par pare că nu ascultă când i se vorbeşte

  • Evită sau întrerupe sarcinile care cer concentrare prelungită

  • Se ridică sau se mișcă excesiv, când situația cere calm

  • Vorbește prea mult, întrerupe pe alții sau răspunde înainte de a fi întrebat

  • Probleme cu organizarea activităților sau a temelor școlare

  • Pierde obiecte necesare, uită instrucțiunile, pare mereu neatent la detalii

  • Relații afectate cu colegii sau adulții din cauza comportamentelor impulsive sau capricioase

Dacă aceste simptome apar în mai multe contexte (acasă, la școală, cu prietenii), durează de cel puțin 6 luni și afectează semnificativ funcționarea copilului, este indicat să se facă o evaluare mai formală (cum este Conners-3).

Cum ajutăm copiii cu ADHD după testare?

Odată ce rezultatele indică probabilitatea unui ADHD, se pot lua măsuri:

  1. Intervenții comportamentale: strategii acasă, la școală pentru organizare, structurare, utilizarea rutinei.

  2. Suport educațional: adaptări didactice, ajutor pentru teme, feedback frecvent, împărțirea sarcinilor.

  3. Posibil tratament medicamentos, dacă este relevant, dar numai sub supraveghere specializată.

  4. Monitorizare continuă: folosirea formelor scurte Conners-3 pentru a vedea dacă simptomele scad sau dacă intervențiile ajută.

De ce Conners-3 și nu alte teste?

  • E unul dintre cele mai validate teste psihometrice pentru ADHD copii, cu studii recente ce îi confirmă fiabilitatea și validitatea. 

  • Include comorbidități și multiple domenii comportamentale/emoţionale, nu doar simpla hiperactivitate/inatenţie.

  • Permite evaluarea din mai multe surse (parentală, şcoală, auto-evaluare) → imagine mai completă.

Concluzie

Testul Conners-3 este un instrument foarte util în diagnosticul ADHD copii, dar nu este singurul. Ajută la identificarea simptomelor psihologice, comportamentale și emoționale, oferă o bază obiectivă pentru intervenții și monitorizare. Dacă tu sau cineva apropiat observă simptome ADHD copii persistente, este recomandat să se facă o evaluare formală. Un psiholog/psihiatru autorizat te poate ajuta cu aplicarea Conners-3 și interpretarea rezultatelor.

Referințe bibliografice:

  • Morales-Hidalgo, P., et al. „Psychometric properties of the Conners-3 and related measures in Spanish populations.” PMC / NCBI. PMC
  • The Conners 3 Is An ADHD Assessment for Children and Teens — Here’s What to Know. Verywell Mind. Verywell Mind
  • What is the Conners rating scale for ADHD? Medical News Today. medicalnewstoday.com
  • Izzo, V. A., Donati, M. A., Novello, F., Maschietto, D., Primi, C. (2019). The Conners 3-short forms: Evaluating the adequacy of brief versions to assess ADHD symptoms and related problems. Clinical Child Psychology and Psychiatry. PubMed
  • Evidence-Based Assessment for Attention-Deficit … (2024). Comparisons între ADHD-RS-5 și Conners-3. journals.sagepub.com
  • Conners 3rd Edition description. Cognitive Centre; site oficial Conners-3, forme părinți, profesori, auto-raport. cognitivecentre.com
  •  

Articole similare:

Sănătate mintală

Ai anxietate? Ce bine! Asta e o dovadă că nu ești psihopat

Rușinea, vinovăția, empatia, regretul sunt, la bază, aspecte care contribuie la supraviețuirea noastră și la adaptarea noastră la grupuri sociale, fără de care omul, ca specie, nu ar fi ajuns atât de departe. Să vedem deci, ce rol au unele dintre aceste emoții condamnate, pe nedrept zic eu, ca fiind negative.

Află mai multe »
Te așteptăm într-un mediu cald, în mijlocul orașului sau on-line.
Suntem aici pentru o discuție deschisă

Chestionar pentru Identificare Precoce a Tulburării de Spectru Autist și Tulburări Asociate