Evaluarea psihologică pentru copii
Sănătatea mintală este esențială pentru o dezvoltare armonioasă a copilului, iar înțelegerea stărilor emoționale, a comportamentelor și a nevoilor acestuia reprezintă un pas important în acest proces. Evaluarea psihologică joacă un rol central în acest sens, oferind o imagine clară a modului în care copilul se adaptează la provocările zilnice, precum și a dificultăților care pot influența negativ dezvoltarea sa sau calitatea vieții. Aceasta contribuie la identificarea punctelor forte și a ariilor care necesită sprijin, asigurând astfel o susținere adecvată pentru o creștere și o dezvoltare echilibrată.
Copiii cresc și se dezvoltă constant, fiecare în ritmul său, dobândind noi cunoștințe și noi abilități cu care pornesc în explorarea lumii înconjurătoare.
De la privire la zâmbet, de la a arăta cu degetul la verbalizare, de la pașii cu sprijin la alergat și cățărat, de la urmărirea cu privirea la joaca cu cei din jur, toate aceste etape înseamnă un drum al dezvoltării permanente, în care creierul copilului primește, procesează și stochează informații care îi vor permite adaptarea la lume. Pe măsură ce crește copilul, crește și complexitatea proceselor cerebrale, astfel încât copiii devin capabili de tot mai multe acțiuni, gânduri, comportamente etc.
Evaluarea psihologică: ce reprezintă și la ce servește?
Evaluarea psihologică face exact ce sugerează această denumire: identifică detaliile și nivelul dezvoltării individuale, ținând cont de vârsta copilului.
În primii ani ai copilului, medicii pediatri urmăresc dacă acesta crește conform mediei de vârstă, dacă greutatea este în parametri, dacă achizițiile cognitive, motorii, de limbaj, de socializare și de autoservire se dezvoltă firesc, în concordanță cu vârsta. În cazul în care se constată o întârziere în achiziții, se recomandă o evaluare psihologică care identifică concret dacă și unde există dificultăți.
În etapa de integrare în colectivitate (la creșă, la grădiniță), se observă capacitatea celui mic de a se adapta unui nou mediu, capacitatea de a executa noi sarcini, dobândirea de noi cunoștințe. Este momentul în care pot să apară manifestări ale anxietății, refuzuri din partea copilului, dificultăți de integrare sau de realizare a unor sarcini. Aceasta poate fi o altă etapă în care poate fi nevoie de o evaluare psihologică, care să identifice corect statusul emoțional al celui mic și nevoile sale, pentru a-l putea susține corespunzător. Ținând cont de vârsta celui mic, de prezența sau nu a limbajului, identificând corect emoțiile care îl încearcă, un psiholog clinician care lucrează cu această grupă de vârstă va identifica dificultățile copilului, îl va putea ajuta pe copil, dar și pe adulții din jurul său.
Etapa de școlaritate aduce noutăți importante în viața copilului: respectarea unui program mai strict, noi procese cognitive, noi colegi și noi rutine. Toate acestea solicită copilul din punct de vedere cognitiv și emoțional. Uneori poate fi copleșitor pentru acesta și puteți observa modificări comportamentale, emoționale sau dificultăți în dobândirea progreselor școlare. Se întâmplă să vă fie transmise de către cadrele didactice diferite îngrijorări. Din nou, pentru a identifica corect dacă există sau nu motive de îngrijorare, o evaluare psihologică este necesară.
În etapa de adolescență se produc modificări în cascadă în multiple aspecte ale existenței. Apar noutăți din punct de vedere al dezvoltării creierului, modificări hormonale, modificări de creștere, schimbări ale materiilor de la școală: mai multe, mai complexe, importanța apartenenței la grupul de vârstă cu încercări disperate de a arăta bine, de a părea interesant, de a se integra în grupul de vârstă, concomitent cu distanțarea față de adulți. Este o etapă normală a dezvoltării umane, care însă este provocatoare atât pentru copii, care trăiesc toate acestea, cât și pentru părinți, care simt multiple îngrijorări. Este ușor de presupus că apar conflicte, zbucium emoțional de toate părțile și apare nevoia de a fi sprijiniți. Din nou, o evaluare psihologică este primul pas pentru identificarea corectă a situației și pentru o serie de recomandări din partea specialiștilor.
Cum decurge ședința de evaluare psihologică?
S-au realizat nenumărate studii care au observat etapele dezvoltării omului, de la naștere la vârsta adultă. Astfel, au fost create teste de evaluare multiple, adresate diferitelor arii de dezvoltare, pentru a identifica corect dacă există sau nu tulburări de natură psihologică. Acestea sunt validate științific și reprezintă la nivel global standardele din domeniu.
Aceste teste sunt utilizate în cadrul ședinței de evaluare psihologică. Ca să detaliem procesul, începem prin prezentarea cadrului.
Evaluarea psihologică este realizată de către un psiholog clinician, într-un mediu potrivit. Cabinetul în care se realizează evaluarea este un spațiu primitor, liniștit, în care cei prezenți sunt poftiți să se simtă confortabil. Urmează o etapă în care cei prezenți fac cunoștință, în mod firesc.
Cum sunt alese testele necesare evaluării?
Pentru copiii mici, cabinetul este dotat cu jucării adecvate, cărticele, culori, desene, mobilier pe dimensiunea lor. Procesul de joacă în cabinet este metoda de observare de către psihologul clinician a achizițiilor copilului. Va observa dacă recunoaște jucării, dacă la mânuiește corespunzător și dacă le folosește în joc simbolic, dacă se autoservește, dacă socializează, dacă privește, zâmbește sau dimpotrivă, nu este interesat, dacă poate utiliza limbajul verbal. Părinții însoțesc copiii, și după această primă etapă de observație clinică, sunt solicitați să ofere răspunsuri pentru testul propus.
În cazul copiilor de vârstă școlară, materialele utilizate sunt adaptate. Jocurile sunt adresate vârstei lor, la fel și cărțile. Parte din evaluare se realizează tot prin joacă, însă copiii exprimă și verbal ce li se întâmplă și cum se simt. Părinții participă la o parte din evaluare, oferind răspunsuri în cadrul interviului și al chestionarelor. O altă parte a evaluării poate fi unu la unu, copil și psiholog clinician. Copilul fie răspunde la întrebări, fie desenează sau se joacă în prezența psihologului, care continuă astfel evaluarea. Se pot solicita și informații din mediul școlar, toate cele menționate având scopul evaluării corecte a situației, prin identificarea exactă a dificultăților resimțite în fiecare mediu în care este prezent copilul evaluat.
La vârsta adolescenței, deseori, copiii doresc să fie singuri la evaluare. Astfel, părinții sunt solicitați să completeze chestionarele și să discute separat cu psihologul clinician. Adolescenții completează singuri itemii testelor utilizate și a testelor IQ, iar exprimările verbale sunt asemănătoare cu cele ale adulților, aceștia identificând emoțiile și verbalizându-le, oferind detalii clare ale diferitelor situații.
Concluziile evaluării psihologice. La ce ne folosesc?
În funcție de complexitate, evaluările pot să dureze una, două sau mai multe ședințe. Acest aspect este comunicat de la început și sunt explicați pașii și maniera în care se desfășoară întreg procesul.
La finalul procesului de evaluare se redactează raportul de evaluare psihologică, cu rezultatele testelor și o serie de recomandări.
Acest raport vine în ajutorul părinților, specialiștilor fie prin confirmarea unei dezvoltări în limite normale, fie prin identificarea ariilor care necesită sprijin pentru o dezvoltare armonioasă.
Fiecare copil este diferit și se dezvoltă în ritmul său, însă sunt situații în care anumiți copii au nevoie de sprijin și au dreptul să îl primească!
Puteți discuta detaliat orice aspect ce ține de evaluarea psihologică a copilului cu medicii, psihologii sau psihoterapeuții din clinica Mind Garden.
Programează o consultație la Clinica Mind Garden și începe drumul spre o viață mai echilibrată și mai fericită.