Evaluarea Psihologică la Copiii cu ADHD: Tot ce trebuie să știi

Terapie copii ADHD

Evaluarea ADHD-ului la copii este un proces complex, ce necesită colaborarea dintre psihiatru și psihologul clinician pentru a obține o imagine completă asupra simptomelor și a comportamentului copilului. Alina Dobre, psiholog clinician și logoped cu peste 12 ani de experiență în lucrul cu copiii, ne explică în detaliu pașii evaluați și cum arată parcursul copilului în cadrul acestui proces.

Cum ajunge un copil la evaluarea pentru ADHD?

De obicei, părintele împreună cu copilul ajunge mai întâi la psihiatru, care analizează situația în context clinic și decide, dacă este cazul, să recomande o evaluare suplimentară la psihologul clinician. „Psihiatrul este cel care direcționează copilul către evaluări,” explică Alina Dobre. Unul dintre testele utilizate frecvent în clinică este testul Conners, destinat copiilor și tinerilor între 6 și 18 ani. „Evaluarea Conners este minuțioasă pentru tulburare de deficit de atenție și hiperactivitate destinată copiilor și tinerilor…Măsoară tulburările frecvent asociate cu ADHD, precum tulburarea de opoziție sau tulburarea de comportament, și oferă indicii dacă este necesară investigarea anxietății sau depresiei, deoarece acestea sunt des asociate cu ADHD”.

Ce include evaluarea Conners?

Evaluarea Conners se desfășoară prin completarea a trei tipuri de chestionare:

  1. Autoevaluarea – pentru copil și se aplică de la 8 ani în sus;
  2. Chestionarul pentru părinte, care poate fi completat de un singur părinte sau de ambii părinți (de recomandat este ambii părinți pentru a oferi o perspectivă cât mai cuprinzătoare asupra comportamentului copilului);
  3. Chestionarul pentru profesor, care este de asemenea foarte important pentru că putem obține informații valoroase cu privire la comportamentul copilului înafara familiei.

Cât durează o astfel de evaluare?

Durata evaluării variază în funcție de copil, dar în general include o discuție inițială cu părinții, sub forma unui interviu clinic, în care aceștia oferă detalii generale despre copil și împărtășesc îngrijorările lor. Toate aceste date sunt corelate mai târziu într-un raport. „Chestionarul durează în jur de 20-30 de minute să fie completat de părinți, iar pentru copiii mai mici prefer să fiu prezentă pentru a-i ajuta la completare, explicând anumiți itemi și asigurându-mă că înțeleg fiecare întrebare,” menționează Alina. Astfel, autoevaluarea poate dura mai mult atunci când este nevoie de clarificări suplimentare.

Sunt necesare și alte teste pe lângă Conners?

În multe cazuri, evaluarea ADHD nu se limitează doar la testul Conners. Acest test include doi indici de screening pentru anxietate și depresie, iar dacă rezultatele sugerează că aceste aspecte ar putea fi relevante, psihologul clinician poate recomanda evaluări suplimentare pentru a analiza mai în profunzime starea emoțională a copilului. „Da, testul Conners are acești doi indici de screening de anxietate și de depresie, care dacă ies valizi, recomandarea mea în raport este să se mai facă o evaluare pe anxietate și depresie,” explică Alina.

În clinica Mind Garden, abordarea ADHD-ului este multidisciplinară, ceea ce înseamnă că evaluările psihologice se desfășoară în colaborare cu un psihiatru, care are rolul de a sugera teste adiționale dacă este cazul. „Persoana care face recomandarea testului este psihiatrul. În clinica Mind Garden avem o echipă multidisciplinară: copiii care ajung la mine – la psihologul clinician, ajung prin psihiatru. Psihiatrul îi trimite către niște teste potrivite pentru a putea contura un diagnostic. Ei se întorc cu raportul către psihiatru și psihiatrul mai departe le recomandă exact ce evaluări se potrivesc mai departe pentru anxietate și depresie, dacă este cazul.

După evaluare se realizează un raport complex în care se includ: rezultatele, concluziile, recomandările și se distribuie către părinte, unde concluziile și recomandările se vor explica pentru a oferi claritate.

Pe lângă testul Conners, uneori este necesară aplicarea altor teste pentru a obține o imagine cât mai completă a profilului copilului, cum ar fi testul Raven sau o baterie de teste pentru dislexie și disgrafie, deoarece tulburările de învățare sunt frecvent asociate cu ADHD.

Ce recomandări se fac pentru gestionarea ADHD-ului acasă?

Pentru copiii cu ADHD, activitățile fizice și cele care stimulează atenția sunt esențiale pentru a le gestiona energia și a le îmbunătăți capacitatea de concentrare. Se recomandă sportul și petrecerea timpului în aer liber pentru copiii foarte energici, dar și jocuri care implică mișcare sau pauze frecvente la teme. „Un copil foarte energic care are nevoie, clar, de sport, de mai mult stat afară, poate de activități făcute în mișcare, de mai multe pauze la teme”.

Pentru copiii care manifestă deficit de atenție, sunt recomandate activități specifice care ajută la dezvoltarea concentrării și a memoriei. „Pentru un copil cu deficit de atenție, sunt bune exercițiile de atenție, jocurile de atenție, jocurile de memorie, jocurile în care să urmărească un pattern și să-l facă mai departe. În funcție de vârstă funcționează sudoku, spre exemplu, jocuri în care  trebuie să găsească cuvinte.”

Aceste activități nu doar că ajută la îmbunătățirea atenției, dar oferă și un cadru plăcut în care copilul își poate exersa abilitățile de concentrare.

Cum percep copiii și părinții vizitele la psiholog?

În cadrul evaluărilor, se folosesc frecvent jocuri adaptate, fapt ce face ca vizita la psiholog să fie o experiență pozitivă pentru copii. „Copiilor le place să vină la psiholog să se joace, se bucure și chiar,  feedback-ul părințiilor este că copiii chiar așteaptă să vină la psiholog.” Prin intermediul jocurilor, scopul este de a ajuta copiii să îmbunătățească acele aspecte care le creează dificultăți în viața de zi cu zi. „Intenția mea este să îmbunătățesc aceste arii care ridică dificultăți”.

Părinții reacționează pozitiv când află că sesiunile de evaluare includ jocuri, mai ales că se explică rolul fiecărei activități și modul în care acestea contribuie la dezvoltarea copilului. În plus, evaluările sunt realizate periodic pentru a monitoriza progresul copilului, ceea ce oferă părinților încredere că tratamentul funcționează. „Evaluările sunt periodice, care din nou ajută să vedem dacă s-a îmbunătățit ceva pe partea de atenție sau pe partea de hiperactivitate. Și atunci părinții sunt deschiși pentru că ei tot timpul sunt în contact și în legătură cu mine.”

O componentă esențială a procesului de evaluare și terapie este monitorizarea progresului copilului. Părinții sunt încurajați să ofere feedback în mod constant, lucru ce ajută la ajustarea tratamentului și la optimizarea intervențiilor.

Concluzie

Evaluarea și tratarea ADHD-ului la copii necesită o abordare multidisciplinară și un proces detaliat, adaptat nevoilor fiecărui copil. Colaborarea între psiholog, psihiatru și părinți este esențială pentru a asigura o dezvoltare armonioasă și pentru a sprijini copilul în depășirea provocărilor cu care se confruntă. Se încurajează părinții să ceară sprijin ori de câte ori au întrebări sau îngrijorări: „încurajez părinții când simt nevoia, când au orice întrebare, orice îngrijorare, să meargă către specialiști.

Articole similare:

Te așteptăm într-un mediu cald, în mijlocul orașului sau on-line.
Suntem aici pentru o discuție deschisă

Chestionar pentru Identificare Precoce a Tulburării de Spectru Autist și Tulburări Asociate