Cum influențează prezența tulburărilor de limbaj imaginea de sine a copilului?
Ce înseamnă tulburare de limbaj?
Tulburările de limbaj reprezintă afectarea tuturor dimensiunilor actului lingvistic oral sau scris dar și a modalităților nonverbale de comunicare. În unele cazuri se pot observa dificultăți atât în ceea ce privește limbajul expresiv, adică modul în care vorbește copilul sau/și cel receptiv (înțelegerea limbajului).
Conform DSM V (The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Desorders), principalele categorii de tulburări de limbaj sunt următoarele:
- Tulburarea sunetelor vorbirii/fonemelor;
- Tulburarea de fluență ( balbism);
- Tulburări de comunicare socială;
- Alte tulburări nespecificate de limbaj.
Mai pe larg clasificarea tulburărilor de limbaj conform prof. univ. dr. E. Verza înglobează următoarele categorii ale tulburărilor de limbaj:
- tulburări de pronunție: dislalia, rinolalia, dizartria;
- tulburări de ritm și fluență: bâlbâiala, logonevroza, tahilalia, bradilalia, aftongia;
- tulburări de voce: afonia, disfonia, fonastenia;
- tulburări ale limbajului scris citit: alexia, dislexia, agrafia, disgrafia;
- tulburări polimorfe de limbaj: alalia, afazia;
- tulburări de dezvoltare a limbajului: mutism psihogen, întârziere în dezvoltarea generală a vorbirii;
- tulburări ale limbajului pe baza unei disfuncții psihice: ecolalie, jargonofazie, bradifazii.
Ce este imaginea de sine?
Imaginea de sine reprezintă felul în care se vede pe el însuși. Se referă la modul în care își percepe caracteristicile fizice, emoționale, sociale, spirituale și academice iar acest lucru depinde de aprecierea, respectul și acceptarea pe care o are pentru sine.
Chiar dacă vorbim despre copiii ce prezintă dificultăți mai mari sau mai mici în dezvoltarea limbajului acest aspect poate duce la probleme majore în ceea ce privește imaginea de sine și starea de bine a acestora.
Copiii mai mici care se confruntă cu lipsa limbajului sau un limbaj slab dezvoltat pot prezenta comportamente neadecvate, agresivitate față de sine sau ceilalți, accese de furie, dificultatea de a se integra în colectivitate, stimă de sine scăzută ca urmare a frustrării survenită din faptul că nu își pot comunica dorințele și interesele.
De asemenea chiar și în cazul copiilor care prezintă carențe doar în emiterea anumitor sunete acest lucru le poate afecta discursul și felul în care este înțeles de ceilalți. Copilul poate fi mai timid, uneori se poate simți respins de către ceilalți, poate întâmpina probleme în a iniția comunicarea și socializarea, frustrare, afectarea performanței școlare, izolare, etc.
Cum îl pot ajuta?
În acest sens intervenția presupune un cumul de psihoterapie și terapie logopedică unde este vizată atât aria de limbaj cât și cea emoțională.
Apelarea la un specialist este esențială. Sub îndrumarea acestuia se continuă lucrul acasă într-o manieră ludică și distractivă. Implicarea familiei este crucială pentru obținerea rezultatelor dorite.
Recomandări:
- Ar fi benefic să nu i se atragă atenția asupra problemei.
- Arătați-i copilului că vă interesează ceea ce spune.
- Nu imitați și nu ridiculizați felul în care vorbește copilul.
- Evitați conflictele cu el sau în fața lui.
- Asigurarea unui climat familial stenic.
- Oferiți-i un model de vorbire fluentă, cu mult calm și în ritm lent.
- Asigurați un regim optim de activitate/somn.
- Felicitați-l pentru efortul depus.
Articol scris de:
Raluca Popescu
Psihoterapeut, Psiholog clinician și Logoped
“Atunci când ne naștem stima de sine este intactă asemeni unui coș plin cu bunătăți. Omul beneficiază încă de la naștere de toate resursele necesare pentru o dezvoltare armonioasă.
Pe parcursul vieții savoarea bunătăților din coș poate fi afectată de relațiile pe care le avem cu ceilalți – în special cu persoanele de care ne-am atașat încă din copilăria timpurie – precum și de diverse situații sau evenimente neprevăzute pe care nu le putem controla, dar care ne pot perturba buna funcționare.
Te aștept pentru a descoperi împreună într-un cadru securizant – în care nevoile tale sunt puse în prim plan – calea prin care poți redobândi controlul asupra propriei vieți pentru a te bucura de conținutul coșului tău.”
Referințe bibliografice :
Hațegan.,C.B (2016) Terapia tulburărilor de limbaj. Structuri deschise. București : Editura Trei
Articole similare:
Testul de inteligență Wechsler pentru copii (Testul WISC)
Ți-ai dorit vreodată să înțelegi mai bine care sunt punctele forte ale copilului tău, care este stilul său de învățare și care sunt situațiile în care copilul tău are nevoie de ajutor sau de stimulare?
Tulburarea obsesiv-compulsivă
Toate articolele Tulburarea obsesiv-compulsivă Când apare și cum se caracterizează? Această tulburare apare de obicei în perioada copilăriei, între 7 și 12 ani, fiind mai
Evaluare ADHD la copii. Tot ce trebuie să știți
Toate articolele Evaluarea Psihologică la Copiii cu ADHD: Tot ce trebuie să știi Evaluarea ADHD-ului la copii este un proces complex, ce necesită colaborarea dintre
Atacul de panică în cazul copiilor
Toate articolele Atacul de panică în cazul copiilor Vorbind despre populația pediatrică, atacurile de panică sunt diagnosticul cel mai puțin recunoscut. Deși studiile arată că
Tulburările de anxietate la copii și adolescenți
Toate articolele Tulburările de anxietate la copii și adolescenți Informații generale despre anxietatea la copii Prea puțin conștientizate chiar și în prezent, tulburările de anxietate
Evaluarea ADHD la copii: Ce trebuie să știți?
Prima ședință de evaluare pentru ADHD la copii este un pas esențial pentru înțelegerea nevoilor și comportamentului copilului.