Puterea de a fi prezent - Cum influențează părinții viitorul copiilor?

Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson

Finalul anului școlar și începutul vacanței sunt, în general, momente de reflecție pentru părinți. Pe de o parte, reflectăm la anul școlar ce tocmai a trecut, la ce au realizat și cât au acumulat copiii (atât în privința achizițiilor școlare, cât și a celor emoționale); pe de altă parte, ne gândim la cele aproape trei luni pe care le avem de petrecut cu copiii în vacanță.

Pentru aceia dintre noi care au nevoie de câteva instrumente utile în relația cu cei mici, cartea lui Daniel Siegel și a Tinei Payne Bryson – Puterea de a fi prezent – este o lectură necesară și de mare ajutor. Este o lectură lejeră, cu exemple similare celor întâlnite în viața de zi cu zi, cu modele de abordare atât pozitive, cât și negative, pentru comparație și o mai bună înțelegere.

Autorii cărții sunt nume recunoscute în domeniul cercetării, psihologiei și neuroștiinței. Daniel J. Siegel, medic psihiatru și cercetător, și Tina Payne Bryson, terapeut pentru copii și adolescenți, promovează un stil de parenting bazat pe conectare, înțelegere și empatie. „Amândoi lucrăm îndeaproape cu părinți, copii, pedagogi și profesioniști din domeniul sănătății mintale, încercând să aducem concepte din neurobiologia interpersonală în case, în săli de clasă și în cabinete medicale”, împărtășesc autorii în carte.

Lectura invită la conștientizare, la înțelegerea propriilor emoții și a modului în care reacționăm în fața copiilor. Prin intermediul acesteia, adulții primesc informații despre cum să gestioneze stresul și să caute echilibrul, pentru a fi cu adevărat prezenți în relația cu copilul, indiferent de vârsta acestuia. Astfel, se deschide calea către o înțelegere profundă a comportamentului copilului, nu doar către gestionarea crizelor

„Când părinții sunt prezenți consecvent, copilul ajunge să se aștepte ca lumea să fie un loc ce poate fi înțeles și în care viața are sens – chiar și în momente de greutăți și suferință. Fiind prezenți, ne ajutăm copiii să dezvolte căi neuronale care le definesc sinele, le încurajează determinarea, forța și reziliența.”

Din carte aflăm că un copil Protejat, Văzut, Alinat și în Siguranță (PVAS) învață că este în siguranță, că părintele va face tot ce poate pentru a-l sprijini, iar când lucrurile nu merg tocmai bine, părintele va fi acolo pentru a-l consola. Această siguranță le modelează structura cerebrală, efectul neurobiologic fiind acela de a putea depăși situațiile stresante și de a nu rămâne blocat în stres. Copilul va dezvolta, pe termen lung, abilități bune de socializare, capacități emoționale care îi permit adaptarea, rezultate școlare mai bune și încredere în viață.

Cartea clarifică și aspectul legat de ideea de a fi „părinte perfect”: „Datoria ta ca părinte nu este să-i împiedici să treacă prin greutăți și eșecuri, ci să le oferi instrumentele și rezistența emoțională de care au nevoie pentru a înfrunta furtunile vieții și să le fii alături pe parcursul acestor greutăți.” Prin urmare, nu trebuie să fim părinți perfecți, ci doar părinți prezenți, conștienți și dornici să-i sprijinim. O altă veste bună este că putem deveni părinți cu adevărat prezenți în viața copiilor noștri, chiar dacă noi nu am beneficiat de acest model din partea celor care ne-au crescut, dacă reflectăm și înțelegem propriul istoric privind atașamentul.

Momente dificile trăim cu toții, dar când avem strategii, informații și sfaturi concrete care să ne ajute, aceste momente pot fi depășite mai ușor.

Recomandăm cu încredere această carte! Lectură plăcută!

Te așteptăm într-un mediu cald, în mijlocul orașului sau on-line.
Suntem aici pentru o discuție deschisă

Chestionar pentru Identificare Precoce a Tulburării de Spectru Autist și Tulburări Asociate