fbpx

Importanța grupurilor de dezvoltare personală în vederea adaptării sociale pentru adolescenți și copii

adolescenti-grup

O dată cu trecerea de la copil la adolescent și de la adolescent la adult, tinerii dobândesc diferite abilități și cunoștințe care devin din ce în ce mai importante pe măsură ce devin independenți și îmbătrânesc. Dezvoltarea personală a tinerilor este necesară pentru integrarea pe deplin în lumea din jurul lor. Potrivit lui Erikson (1968), principalul și cel mai important aspect în dezvoltarea tinerilor este să își rezolve criza de identitate care apare în perioada adolescenței și să își construiască propria identitate de sine, găsind mediul social în care se regăsesc astfel încât să poată crea relații semnificative cu alți oameni (1,2).

 

Adolescența și criza de identitate. De ce e important pentru tineri să dezvolte identitate de sine?

Adolescența este caracterizată de o dezvoltare dinamică a creierului, fază în care interacțiunea cu mediul social modelează capacitățile pe care un individ le ia cu el mai departe în viața de adult (3). Pe parcursul adolescenței, individul dobândește resursele fizice, cognitive, emoționale, sociale și economice care sunt fundamentul pentru o viață sănătoasă și plină de bunăstare (3).

Căutarea răspunsului la întrebarea “Cine sunt eu?” este procesul care caracterizează criza de identitate. Ea este reprezentată prin momente dificile și implică înarmarea cu capacitățile necesare pentru rezolvarea autonomă a problemelor, capacitatea de autoapreciere și evaluare corectă a valorii personale (4). Creșterea fizică, modificările hormonale, maturizarea sexuală, integrarea percepției de sine și integrarea percepției celorlalți despre ei sunt provocările cu care se confruntă toți tinerii în perioada adolescenței.

Studiile arată că atât sentimentul de identitate de sine format cât și relațiile calitative și satisfăcătoare cu alți oameni, sunt asociate cu o stare mentală mai bună și bunăstare psihologică în perioada adolescenței (5,6).  De aceea, este important ca tinerii să primească suportul necesar pentru a avea o dezvoltare armonioasă și pentru a depăși criza de identitate. Ieșirea cu succes din criză depinde de modul în care sunt gestionate stadiile de dezvoltare anterioare concentrate pe teme precum încrederea, autonomia și inițiativa. Grupurile de suport pentru dezvoltare personală îi pot înarma pe tineri cu capacitățile necesare pentru dezvoltarea ablitatilor emoționale și îi pot ajuta să descopere cine sunt și cine doresc să devină. În cele ce urmează vom detalia modurile în care aceste grupuri de suport îi pot ajuta pe tinerii din viață dumneavoastră.

 

Teme abordate în cadrul grupurilor de dezvoltare personală

Câteva dintre temele pe care tinerii le pot aborda în cadrul grupurilor de dezvoltare personală sunt: 

  • Creșterea conștiinței de sine
  • Dobândirea de noi abilitați precum comunicarea, vizualizarea și setarea de țeluri, planificarea vieții etc.
  • Dezvoltarea respectului de sine și a stimei de sine
  • Identificarea punctelor forte și a talentelor
  • Îmbunătățirea sănătății
  • Îmbunătățirea calității vieții
  • Îmbogățirea abilitaților sociale
  • Dobândirea de abilitați pentru o viață independentă
  • Gestionarea tranzițiilor
  • Descoperirea valorilor
  • Înțelegerea tiparelor comportamentale
  • Creșterea încrederii în sine
  • Orientare și consiliere în carieră

Abordarea acestor teme are ca scop principal scăderea nivelului de anxietate, învățarea unor noi comportamente care să ajute cu gestionarea emoțiilor, reducerea stresului și identificarea lucrurilor care îi pot ajuta să facă mai bine față problemelor din viață de zi cu zi. 

 

Ce beneficii are grupul în dezvoltarea personală a adolescenților și copiilor?

Prin participarea la sesiuni de grup, tinerii pot trăi o nouă experiență care îi face să se simtă în siguranță fiind înconjurați de alți tineri de aceeași vârstă care se confruntă la rândul lor cu experiențe similare. Prin interacțiunile și relațiile cu ceilalți membri ai grupului, tinerii învață cum să coopereze, cum să devină toleranți și să se accepte reciproc, facilitându-se astfel un mediu în care se simt încurajați să își exprime gândurile și sentimentele. Tinerii devin încrezători să iasă din zona de confort, să devină mai independenți și autonomi.

 

Concluzii finale

De cele mai multe ori, tinerii încearcă să își păstreze obiceiurile și caracteristicile dobândite în adolescență și în viața de adult. De aceea, este important ca ei să învețe modalități prin care se pot îmbunătăți și pot dobândi obiceiuri sănătoase. Prin participarea într-un grup de dezvoltare personală, tinerii pot descoperi care e cea mai bună versiune a lor și modul în care pot să o acceseze pentru a-și asigura un viitor de succes.

  

 

Referințe:

1.     Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis (No. 7). WW Norton & company.

2.     Chen, K. H., Lay, K. L., Wu, Y. C., & Yao, G. (2007). Adolescent self-identity and mental health: The function of identity importance, identity firmness, and identity discrepancy. 中華心理學刊, 49(1), 53-72.

3.     Patton, G. C., Sawyer, S. M., Santelli, J. S., Ross, D. A., Afifi, R., Allen, N. B., Arora, M., Azzopardi, P., Baldwin, W., et al. (2016). Our future: a Lancet commission on adolescent health and wellbeing. Lancet (London, England), 387(10036), 2423. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)00579-1

4.     Pleşca, M. (n.d.). Formarea identităţii personale la adolescenţi.

5.     Walsh, S. D., Harel-Fisch, Y., & Fogel-Grinvald, H. (2010). Parents, teachers and peer relations as predictors of risk behaviors and mental well-being among immigrant and Israeli born adolescents. Social science & medicine, 70(7), 976-984.

6.     Dumas, T. M., Lawford, H., Tieu, T. T., & Pratt, M. W. (2009). Positive parenting in adolescence and its relation to low point narration and identity status in emerging adulthood: A longitudinal analysis. Developmental Psychology, 45(6), 1531.

Articole similare