fbpx

Ce este terapia de cuplu și în ce constă ea?

Terapie de cuplu

Dacă faci parte dintr-un cuplu probabil știi că menținerea unei relații romantice implică mult efort și muncă din partea ambilor parteneri. Asemenea unui automobil, relațiile necesitaă ‘întreținere’ regulată pentru ca ele să funcționeze. O dată cu apariția unei probleme, cel mai bun curs de acțiune este ‘repararea’ imediată a ‘defecțiunii’ pentru a evita complicații viitoare. De cele mai multe ori suntem capabili să intervenim noi înșine pentru rezolvarea problemelor apărute, însă, uneori este nevoie de intervenția unui specialist. Această intervenție poate fi facilitată de către un psiholog în cadrul terapiei de cuplu.

Deși poate suna dramatic și uneori poate fi perceput ca fiind un motiv de rușine, decizia de a merge împreună cu partenerul la terapie de cuplu poate fi un pas foarte sănătos pentru o relație. Acest tip de consiliere în cadrul unei relații este axat pe îmbunătățirea satisfacției în cuplu și poate ajuta la soluționarea conflictelor care pot apărea. În cele ce urmează vom încerca să vă oferim un ghid pentru a înțelege mai bine în ce anume constă terapia de cuplu, care sunt câteva dintre diferitele tipuri de terapie aplicate și care sunt beneficiile acestora.

 

Ce este terapia de cuplu?

Terapia de cuplu este o formă de psihoterapie care îi poate ajuta pe partenerii angajați într-o relație romantică să înțeleagă mai bine dinamica din relația lor, să rezolve conflicte și să îmbunătățească nivelul de satisfacție în relație prin intermediul diferitelor metode de intervenții terapeutice disponibile. Deși metodele aplicate în terapia de cuplu pot varia în funcție de specializarea terapeutului, există câteva elemente comune care se regăsesc în fiecare abordare terapeutică:

  • Concentrarea atenției asupra unei probleme specifice (eg: dificultăți sexuale, diferite dependențe, intimitate, gelozie, etc.);
  • Focalizarea terapeutului pe rezolvarea problemelor cuplului și nu a celor care pot apărea la nivel individual;
  • Intervenții axate pe găsirea de soluții;
  • Stabilirea clară a obiectivelor tratamentului;

 

Tipuri de tratament în terapia de cuplu

Ca și în cazul terapiei individuale, există o varietate largă de abordări care pot fi aplicate în terapia de cuplu. Alegerea metodei potrivite pentru relația dumneavoastră depinde foarte mult de scopurile pe care vi le-ați propus să le atingeți și de specializarea psihologului pe care îl alegeți. Majoritatea terapeuților sunt specializați în mai multe tipuri de tratament și pot integra diferite abordări în funcție de nevoile cuplului.

În cele ce urmează vă vom prezenta câteva din cele mai comune tipuri de terapie pentru a vă ajuta să decideți care este cea mai potrivită abordare pentru dumneavoastră.

 

- Terapia centrată pe emoții (eng. EFT – Emotionally Focused Therapy)

Terapia centrată pe emoții este cel mai bine studiată și testată metodă de terapie de cuplu, în urma căreia 90% din cupluri declară îmbunătățiri semnificative în cadrul relatiei (1,2). Această metodă își are originile în teoria atașamentului (3) și are scopul de a îmbunătăți legătura dintre parteneri astfel încât la final aceștia să dezvolte un tip de atașament securizant (4).

De multe ori, dinamica unui cuplu adoptă niște tipare repetitive care îi pot face pe parteneri să se simtă neînțeleși și singuri. Aplicând metoda EFT, terapeutul va căuta să vă ajute să indentificati și să înțelegeți care sunt emoțiile și comportamentele care derivă din aceste evenimente problematice ca mai apoi să recunoașteți care sunt cu adevărat nevoile neîmplinite care stau la baza acestor tipare.

 

- Metoda Gottman

Creată de către soții John și Julie Gottman, acest tip de terapie oferă strategii pentru consolidarea intimității și a sentimentelor de prietenie precum și soluții pentru rezolvarea conflictelor (5). Conform metodei Gottman, există patru tipuri de comportamente distructive numite “cei patru călăreți” care se regăsesc în cadrul unei relații: critica, disprețul, atitudinea defensivă și comportamentul evitant (6). Pentru rezoluția conflictelor, metoda Gottman propune identificarea ‘celor patru călăreți’ în cadrul discuțiilor conflictuale și înlocuirea acestora cu tipare de comunicare productive și comportamente pozitive (6).

 

- Terapia cognitiv-comportamentală (eng. CBCT – Cognitive Behaviour Couples Therapy) 

Acest tip de terapie îi poate ajuta pe partenerii care raportează suferință și neplăceri în cadrul relației romantice în care se află (7). Metodă rezultată din munca de cercetare a lui Stuart Watson, ea susține că succesul unei relații se bazează pe frecvența schimburilor comportamentale pozitive și negative dintre parteneri. CBCT propune cinci strategii pentru a ajuta cuplurile să își dezvolte capacitățile de rezolvare a problemelor și identificarea soluțiilor pentru soluționarea conflictelor (7). Prima este definirea unei probleme la care cuplul dorește să lucreze (7). A doua implică intervenția tarepeutului care va ajuta cuplul să înțeleagă care este însemnătatea acestei probleme și care sunt de fapt nevoile subiacente ale fiecărui partener care stau la baza acestei probleme (7). În a treia fază, partenerii sunt rugați să propună cât mai multe soluții la problema cu care se confruntă după care, în a patra fază, aceștia trebuie să aleagă soluția care va îndeplini dorințele ambilor parteneri. Ultimul pas implică o perioada de proba pentru a evalua eficiența (7).

 

- Terapia Imago

Terapia Imago se concentrează pe experiențele trăite în copilărie și modul în care acestea impactează relațiile adulte. Mai exact, conceptul de Imago se referă la imaginea pe care ne-am format-o inconștient când eram copii cu privire la modul în care arată o relație de dragoste. O dată cu formarea relațiilor adulte, teoria spune că fiecare ajungem să proiectăm această imagine dobândită în relațiile noastre. Aceasta poate incorpora atât comportamente pozitive cât și negative asociate cu dragostea pe care am primit-o de la cei care ne-au crescut. Identificând modul în care aceste impresii formative din copilărie ne afectează comportamentul față de partenerul nostru, terapeutul Imago vă va ajuta cu explorarea cauzelor care stau la baza problemelor cuplulului și va oferi cadrul necesar ca situațiile conflictuale să fie văzute de către parteneri ca oportunități de creștere în relație (8).

 

- Terapia psihodinamică

Acest tip de terapie îi ajută pe indivizi să identifice emoții reprimate și influențe inconștiente care pot să afecteze comportamentul lor curent. Pe parcursul terapiei, pacientul ajunge să înțeleagă, să identifice și să pună în perspectivă viața sa emoțională și să învețe cum să își exprime emoțiile într-un mod mai sănătos. Aceleași considerente stau și la baza terapiei de cuplu psihodinamice însă, în acest context, relația este cea care devine ‘clientul principal’. Ghidați de către terapeut, partenerii vor analiza situații pentru a înțelege care sunt factorii conștienți și inconștienți pe care îi aduce în relație fiecare dintre ei. Aceasta îi va ajuta pe parteneri să dezvolte o înțelegere a problemelor care stau la baza relației lor și a modului în care acestea pot fi adresate (9).

  

Cu ce fel de probleme poate ajuta terapia de cuplu?

Terapia de cuplu vă poate oferi dumneavoastră și partenerului dumneavoastră un cadru în care să discutați și să rezolvați aspecte problematice din cadrul relației dumneavoastră, precum (10):

  • Rolurile dintr-o relație – terapeutul vă poate ajuta să examinați diferitele roluri pe care dumnevoastră și partenerul dumneavoastră le jucați în relație și să identificați dinamici nesănătoase. De asemenea, vă poate ajuta să adresați diferențele legate de așteptările fiecărui partener.
  • Credințele și valorile – terapia de cuplu poate fi cadrul perfect în care să discutați împreună cu partenerul dumneavoastră despre valorile și credințele fiecăruia și implicațiile pe care acestea le au în viața de cuplu.
  • Finanțe – o sursă de conflict în cardul unui cuplu poate fi legată de aspectele financiare. Terapia de cuplu poate facilita discuții deschise și transparențe cu privire la câștiguri și obiceiuri de cheltuieli.
  • Timpul petrecut împreună – împreună cu partenerul dumneavoastră puteți identifica factori care sabotează timpul pe care îl petrecti împreună. În cadrul terapiei puteți defini activități care vă fac plăcere să le faceți împreună și metode de valorificare a timpului petrecut în doi.
  • Sex și intimitate – dacă împreună cu partenerul dumneavoastră vă confruntați cu probeleme de natură sexuală, probleme legate de intimitate sau infidelitate, terapia de cuplu poate oferi un spatiu în care să vă simțiți în siguranță să discutați despre sentimentele și nevoile fiecăruia.
  • Relații interfamiliale – daca vă confruntați cu probleme rezultate din conflicte cu alți membri ai familiei, terapia de cuplu vă poate ajuta să găsiți rezolvări la acestea (10).

 

Care sunt beneficiile terapiei de cuplu?

Cu toate că terapia de cuplu nu garantează că relația dumneavoastră va rezista pe termen lung, multe cupluri au raportat că participarea în acest tip de tratament i-a ajutat să își resolve problemele și să își întărească relațiile. În urma terapiei de cuplu, partenerii din cadrul unei relații romantice pot să dezvolte metode de comnicare mai bune, să fie mai sinceri și mai încrezători, să se simtă mai siguri în cadrul relației și să dezvolte sentimente pozitive între parteneri.  De asemenea, terapia de cuplu poate ajuta la eliminarea comportamentelor disfuncționale și oferă cuplului ‘armele’ necesare pentru a gestiona conflicte care pot apărea odată cu trecerea timpului.

 

Referințe:

1.     The Most Effective Couples Therapy, by Far | Psychology Today. (n.d.). Retrieved March 13, 2022, from https://www.psychologytoday.com/us/blog/mindful-relationships/202101/the-most-effective-couples-therapy-far

2.     Wiebe, S. A., & Johnson, S. M. (2016). A Review of the Research in Emotionally Focused Therapy for Couples. Family Process, 55(3), 390–407. https://doi.org/10.1111/FAMP.12229

3.     Slade, A., & Holmes, J. (2019). Attachment and psychotherapy. Current Opinion in Psychology, 25, 152–156. https://doi.org/10.1016/J.COPSYC.2018.06.008

4.     Wiebe, S. A., & Johnson, S. M. (2017). Creating relationships that foster resilience in Emotionally Focused Therapy. Current Opinion in Psychology, 13, 65–69. https://doi.org/10.1016/J.COPSYC.2016.05.001

5.     Davoodvandi, M., Nejad, S. N., & Farzad, V. (2018). Examining the Effectiveness of Gottman Couple Therapy on Improving Marital Adjustment and Couples’ Intimacy. Iranian Journal of Psychiatry, 13(2), 135. /pmc/articles/PMC6037577/

6.     The Four Horsemen: Criticism, Contempt, Defensiveness, & Stonewalling. (n.d.). Retrieved March 13, 2022, from https://www.gottman.com/blog/the-four-horsemen-recognizing-criticism-contempt-defensiveness-and-stonewalling/

7.     Dugal, C., Bakhos, G., Bélanger, C., & Natacha Godbout. (2018). Cognitive-Behavioral Psychotherapy for Couples: An Insight into the Treatment of Couple Hardships and Struggles. Cognitive Behavioral Therapy and Clinical Applications. https://doi.org/10.5772/INTECHOPEN.72104

8.     Imago Therapy: Definition, Types, Techniques, Efficacy. (n.d.). Retrieved April 21, 2022, from https://www.verywellmind.com/imago-therapy-4172955

9.     Psychodynamic Therapy: Definition, Uses, Effectiveness. (n.d.). Retrieved April 21, 2022, from https://www.verywellmind.com/psychodynamic-therapy-definition-uses-effectiveness-5094933

10.  Couples Therapy: Definition, Techniques, and Efficacy. (n.d.). Retrieved March 13, 2022, from https://www.verywellmind.com/couples-therapy-definition-types-techniques-and-efficacy-5191137

Articole similare