Evaluarea ADHD la copii: Ce trebuie să știi?

Terapie pentru Copii

Prima ședință de evaluare ADHD

Prima ședință de evaluare pentru ADHD la copii este un pas esențial pentru înțelegerea nevoilor și comportamentului copilului. ADHD, sau tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție, este o condiție neurodezvoltată care poate afecta abilitatea copilului de a se concentra, de a rămâne liniștit sau de a controla impulsivitatea. Dr. Rada Sabina, specialist în psihiatrie pediatrică, explică cum decurge această evaluare și ce implicații are pentru copii și familiile lor.

Cum este structurat procesul de evaluare?

Evaluarea ADHD-ului depinde foarte mult de vârsta și nivelul de dezvoltare al copilului. La copiii mai mici (sub 4-5 ani), abordarea se face prin intermediul jocului, pentru ca aceștia să se simtă confortabil și să fie deschiși la interacțiune. Practic, „încercăm să ne jucăm, să ne prezentăm și să interacționăm în mod natural”.

În cazul copiilor mai mari sau adolescenților, procesul de evaluare implică discuții mai detaliate, dar întotdeauna se încearcă stabilirea unei conexiuni cât mai naturale și prietenoase, pentru a evita reticența sau anxietatea.

De asemenea, după prima interacțiune, specialiștii discută cu părinții și alte rude care se ocupă de copil pentru a aduna informații esențiale, inclusiv despre sarcină și perioada prenatală. „Avem nevoie de foarte multe detalii, începând din sarcină, pentru a înțelege dacă au existat factori de risc, stres, sau alte influențe care ar putea contribui la dezvoltarea ADHD-ului”, „…factorii extrinseci, consumul de substanțe, fumatul, alcoolul, starea psihică a mamei poate influența foarte mult dezvoltarea copilului încă din uter.”

Care sunt semnele de ADHD la copii și cum le putem recunoaște?

Semnele ADHD pot fi observate încă din copilărie, fie acasă, fie în grădiniță sau școală. Printre principalele indicii se numără dificultățile copilului de a fi atent la sarcină sau de a-și aștepta rândul, impulsivitatea și hiperactivitatea. „copilul care are aceste dificultăți nu poate fi atent pe sarcină sau este atent timp limitat, nu are răbdare să-și astepte rândul, este impulsiv, smunge jucării altui copil…nu are răbdare, nu știe să se joace și ajunge efectiv să lovească alți copii, dar uneori chiar din dorința de a se juca cu celălalt copil. explică Dr. Sabina. Acești copii pot manifesta și dificultăți în a respecta regulile, fiind adesea descriși de educatori sau profesori ca fiind „inatent”, „impulsiv” sau „hiperactiv”.

Un alt semn comun este faptul că acești copii nu au răbdare să își aștepte rândul și nu își pot păstra locul într-o activitate. Simptomele ADHD-ului nu sunt însă uniforme; de multe ori, un copil împrumută manifestări din mai multe categorii – inatenție, hiperactivitate și impulsivitate. Dr. Sabina subliniază că, adesea, „de regulă vin trimiși de cadrele didactice, vin trimiși de educatori, vin trimiși de consilierii psihologici de la școală sau de la grădiniță sau vin chiar trimiși de rude”.

De ce este importantă colaborarea dintre părinți și specialiști în evaluarea ADHD?

Colaborarea strânsă între specialiști și părinți este esențială pentru o evaluare corectă și completă a ADHD-ului. Dr. Sabina menționează că, pe lângă observațiile directe ale copilului în cabinet, informațiile oferite de părinți și rude sunt cruciale. „Este foarte important să avem detalii clare despre copil, inclusiv din perioada prenatală, pentru a identifica eventualii factori de risc”.

De asemenea, evaluarea este o muncă de echipă, în care se lucrează împreună cu psihologul clinician, care poate avea o perspectivă diferită în urma observațiilor făcute în timpul testelor. „Este o colaborare cu psihologul clinician. Ce văd în cabinet poate să fie un pic diferit față de ce vede psihologul clinician în cabinet. Și atunci este o muncă de echipă în care ne punem la masă și găsim cea mai bună soluție pentru copil”.

De obicei, colaborarea dintre părinți și specialiști se desfășoară în mai multe etape. În prima ședință, se adună informațiile și se stabilește o ipoteză, după care, în baza comportamentului copilului și a testelor aplicate, se continuă evaluarea.

Ce teste sunt folosite pentru evaluarea ADHD la copii?

Un test foarte utilizat pentru diagnosticarea ADHD-ului este testul Conners, care implică completarea unor chestionare de către părinți, cadre didactice și, dacă este cazul, copilul însuși. „Eu consider că testul Conners este un test destul de amplu. Este bazat pe chestionare venite din mai multe medii. Cum spuneam, un copil este altfel acasă, altfel la școală, altfel în cabinet și atunci, avem nevoie să știm părerea cadrului didactic sau educațional, din grădiniță, respectiv școală. Avem nevoie să știm cum îl vede părintele, cum se comportă acasă. Ideal, chestionare pentru ambii părinți pentru că părerile lor diferă în funcție de abordare și este foarte important dacă se prezintă la o vârstă mai mare să-și completeze și el chestionarul. Vorbim de copiii mai mari, peste 12 ani”.

Acest test include chestionare venite din mai multe surse – școală, acasă și chiar autoevaluări ale copilului, în cazul celor peste 12 ani. Această abordare permite specialiștilor să înțeleagă mai bine comportamentul copilului în medii diferite și cum se percepe el însuși.

Ce urmează după prima ședință de evaluare a ADHD-ului la copilul meu?

După prima ședință și în funcție de concluziile inițiale, medicul poate recomanda teste suplimentare sau alte evaluări medicale. Dr. Sabina menționează că, în cazurile severe, când este nevoie de medicație, este necesară și o evaluare cardiologică și analize medicale amănunțite, înainte de a recomanda orice tratament medicamentos. „Dacă e vorba de o afectare severă și copilul necesită tratament, atunci neapărat înainte de tratamentul specific noi avem nevoie de o evaluare amănunțită, de analize medicale, avem nevoie de o consultație de cardiologie, avem nevoie de o ecografie cardiacă și un EKG ca să vedem dacă nu cumva acel copil are și alte probleme de sănătate, în special cele cardiace”.

Dacă este nevoie de tratament, acesta va fi combinat cu terapia comportamentală, pentru a oferi cele mai bune rezultate. „Există și cazul în care funcționează doar terapia și atunci copilul dezvoltă strategii de învățare, își dezvoltă abilități și atunci funcționează foarte bine chiar și fără acest protocol terapeutic” spune Dr. Sabina.

Ce activități sunt recomandate pentru copiii cu ADHD și cum pot ajuta?

Pe lângă tratamentele medicale sau terapeutice, există numeroase activități care pot ajuta copiii cu ADHD să își dezvolte abilități de concentrare și să gestioneze mai bine impulsivitatea. „ … jocul de șah este foarte important pentru concentrarea atenției. Copiii dezvoltă strategii de învățare și strategii de atac în șah. Sudoku iar este foarte bun și, cum îmi place mie să spun, Lego. Lego este bun pentru orice. Este bun și pentru concentrare, este bun și pentru atenție, este bun și pentru o vedere mai bună în spațiu, o vedere periferică mai bună. De asemenea, îi ajută foarte mult partea de imaginație și imaginează tot felul de figurine din acele piese, și de ce nu, este foarte bun și ca joc de familie. Putem interacționa cu copilul jucând Lego.” explică Dr. Sabina.

De asemenea, jocurile de familie, cum ar fi Monopoly sau Catan, pot întări relațiile dintre părinți și copii, oferindu-le ocazia să interacționeze într-un mod distractiv și educativ.

Articole similare:

Psihiatrie

Măștile Depresiei

Depresia, candidat veritabil la „boala secolului”, are câteva semnalmente care o fac ușor de recunoscut în această eră a informației: tristețe persistentă (cu accent pe persistent), acuze fizice (dureri de cap, de stomac, oboseală, slăbiciune, dificultăți în ceea ce privește somnul și apetitul), scăderea interesului, pesimism etc. Totuși, depresiei îi place și să se deghizeze. Și, uneori, are câte un costum diferit în funcție de vârstă.

Află mai multe »
Dacă ai nevoie de sprijin pentru a depăși provocările mintale și emoționale, suntem aici pentru tine.
Programează o consultație la Clinica Mind Garden și începe drumul spre o viață mai echilibrată și mai fericită.
Programează o Consultație la Clinica Mind Garden

Chestionar pentru Identificare Precoce a Tulburării de Spectru Autist și Tulburări Asociate