Ce este și cum se desfășoară Evaluarea Psihologică?

Evaluarea clinică este primul pas înspre înțelegerea și tratarea dificultăților de natură emoțională, socială și educațională.
Evaluarea clinică este procesul de documentare și înregistrare a informațiilor oferite de către pacient, care pot avea relevanță pentru un psihodiagnostic. Procesul înglobează atât adunarea datelor de către psihologul clinician (interviul clinic, observația clinică,…), cât și o serie de instrumente standardizate, completate de către pacient, ce oferă o perspectivă obiectivă asupra stării acestuia din momentul prezentării la evaluare.
Cum se desfășoară evaluarea clinică?
La începutul procesului, psihologul clinician va completa partea de anamneză, va explora starea emoțională a persoanei care se prezintă la consultație, dificultățile din momentul efectuării evaluării, debutul simptomatologiei cu care se prezintă, căutând să înțeleagă întregul tablou psiho-socio-emoțional. Odată ce psihologul va avea o imagine asupra dificultăților, acesta va recomanda o serie de instrumente standardizate potrivite nevoilor persoanei în cauză.
Care este scopul evaluării clinice?
Scopul evaluării clinice este de a furniza răspunsuri pacienților care se prezintă cu dificultăți emoționale, sociale sau educaționale. Aceasta oferă, de asemenea, recomandarea unor demersuri pentru îmbunătățirea stării actuale, putând fi utilizate de către medicul psihiatru în oferirea unui diagnostic medical, dar și de către psihoterapeut/consilier psihologic pentru a oferi o intervenție cât mai adaptată nevoilor clientului.
Cum se desfășoară evaluarea clinică a copilului?
În procesul de evaluare a copilului, aportul părinților sau a aparținătorilor va fi esențial pentru a înțelege istoricul de viață al copilului și al simptomatologiei cu care se prezintă. Astfel, anamneza în cazul copiilor va fi completată împreună cu părinții, urmând apoi recomandările psihologului clinician în privința ariilor ce urmează a fi măsurate în procesul de evaluare.
În cazul evaluării copilului, procesul va fi adecvat vârstei folosind tehnici ludice și proiective, asigurând pe parcursul evaluării starea de siguranța și confort a copilului, pentru ca acesta să poată răspunde într-o manieră cât mai autentică, descriind starea lui actuală.
În cazul copiilor, evaluarea poate fi utilă atât în obținerea unui psihodiagnostic, diagnostic, cât și în a avea un plan de intervenție psihoterapeutic personalizat pe care psihoterapeutul sau consilierul psihologic îl poate utiliza în intervenția ulterioară.
Pentru a înțelege mai bine cum decurge o primă sesiune de terapie cu copii, vă invităm să citiți acest articol sau să urmăriți următorul video, în care se explică toți pașii unei prime sesiuni de terapie:
Articole similare:

Testul ADOS-2 – Observația Diagnostică pentru Autism (copii)
ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition) este evaluarea clinică standardizată, bazată pe interacțiune directă și joc structurat, utilizată internațional pentru identificarea comportamentelor tipice din spectrul autist.

Lenea la Adulți – Despre “lenevia cronică” și alte povești pentru adulți
Când vorbim despre „lene” la adulți, de multe ori ne grăbim să o judecăm ca pe o lipsă de voință sau ambiție. Însă, la fel ca în copilărie, și în viața de adult, lipsa de chef, amânarea sau oboseala pot fi semne ale unor dificultăți mai profunde: epuizare, depresie, anxietate, perfecționism sau chiar nevoia de o pauză reală.

Lenea la copii – Ce ascunde de fapt ‘lenevia’ și când e cazul să cerem ajutor
Ați auzit vreodată replica “Copilul meu e deștept, dar e leneș”? Ce e cu lenea aceasta și ce caută pe capul nostru?
Cred că avantajul lenei este că, printr-un singur cuvânt, putem să etichetăm o varietate de situații.

Testul Denver II – Evaluare dezvoltare copii 0-6 ani
Testul Denver II (Denver Developmental Screening Test II) este un instrument standardizat de screening al dezvoltării copilului, utilizat la nivel internațional pentru a evalua progresul în principalele arii de dezvoltare: motorie, limbaj, socială și adaptativă.

Ai anxietate? Ce bine! Asta e o dovadă că nu ești psihopat
Rușinea, vinovăția, empatia, regretul sunt, la bază, aspecte care contribuie la supraviețuirea noastră și la adaptarea noastră la grupuri sociale, fără de care omul, ca specie, nu ar fi ajuns atât de departe. Să vedem deci, ce rol au unele dintre aceste emoții condamnate, pe nedrept zic eu, ca fiind negative.

Testul Conners-3: Evaluare ADHD copii – ce este, cum se face și ce simptome arată
Testul Conners-3 este un instrument foarte util în diagnosticul ADHD copii, dar nu este singurul. Ajută la identificarea simptomelor psihologice, comportamentale și emoționale, oferă o bază obiectivă pentru intervenții și monitorizare.