fbpx
17-Music

Activități recomandate pentru copiii cu ADHD

Ce este ADHD? Care sunt cauzele și simptomele asociate? Care sunt consecințele?

Tulburările privind deficitul de atenție și hiperactivitate (engl. Attention deficit hyperactivity disorder, ADHD) se numără printre cele mai frecvente afecțiuni comportamentale (2-7% din totalul copiilor și adolescenților) și se manifestă cu precădere în rândul copiilor1,2. Cauzele acestei probleme de neurodezvoltare rămân încă neclare. Totuși, studiile disponibile semnalează influența unor factori precum istoricul familial (predispoziția genetică)3, nașterea prematură4, respectiv fumatul, consumul de alcool în timpul sarcinii, drept posibile cauze pentru astfel de afecțiuni comportamentale. Problemele legate de atenție (neglijența, lipsa de concentrare, incapacitatea de a îndeplini sarcini/ instrucțiuni complexe, dezorganizarea), comportamentele impulsive (fără simțul pericolului) și hiperactivitatea (verbalizare și activitate fizică excesivă) reprezintă principalele caracteristici ale ADHD5.

Această tulburare este diagnosticată cu preponderență în copilărie/ adolescență (6-12 ani), iar în lipsa unor programe și activități dedicate, aceste tulburări comportamentale pot degenera semnificativ pe termen lung6. Dincolo de problemele privind performanța școlară sau interacțiunea și integrarea socială7, copiii pot dezvolta și multe alte afecțiuni asociate precum anxietatea8, depresia, tulburările opoziționist sfidătoare, de conduită sau de învățare (dislexie)9,10. Mai mult, aceste simptome persistă adesea până la maturitate (adulți cu probleme privind productivitatea, disciplina și organizarea)11, mai ales în cazul copiilor are nu frecventează activități special concepute pentru ameliorarea simptomelor ADHD12.

 

Ce programe și activități trebuie să urmeze copiii cu ADHD? 

Copiii cu ADHD au același potențial al dezvoltării personale și profesionale precum oricare alt copil, doar că pentru maximizarea devenirii lor, aceștia trebuie să urmeze de timpuriu programe și activități dedicate, facilitate de personal calificat în domeniul psihopedagogiei speciale, prin intermediul cărora își pot treptat ameliora tulburările comportamentale și cognitive13. Este un lucru firesc ca orice copil să urmeze diferite activități extracurriculare, fie ele educative, artistice sau sportive, pentru a se dezvolta armonios din punct de vedere personal și social. Ei bine, același lucru se aplică și în cazul copiilor cu ADHD, doar că pentru aceștia, repertoriul și conținutul activităților trebuie să fie special dedicat pentru a servi nevoilor lor, puțin diferite, de dezvoltare. Astfel că, programele și activitățile pentru acești copii trebuie:

      ❂    Să fie concepute și facilitate de către specialiști în domeniu;

      ❂    Să se desfășoare sub supraveghere permanentă;

      ❂    Să țină cont de interesele și dorințele copiilor;

      ❂    Să traseze sarcini și instrucțiuni de lucru clare;

      ❂    Să se desfășoare într-o atmosferă distractivă;

      ❂    Să includă diverse activități fizice, în aer liber, sau chiar în natură14.

 În acest sens, vom descrie câteva activități derulate în cadrul unor programe speciale pentru copiii cu ADHD, concepute pentru a le facilita o bună dezvoltare comportamentală și cognitivă.

 

Sporturi individuale

Cercetările științifice confirmă în unanimitate beneficiile pe care le exercită activitățile fizice asupra ameliorării simptomatologiei asociate ADHD în cadrul copiilor și adolescenților15. Astfel, activitățile sportive sunt considerate drept bune practici pentru gestionare în siguranță a tulburărilor de comportament și cogniție specifice acestor copii. Activitățile fizice reduc semnificativ stresul și anxietatea, cresc stima de sine și îi determină pe copii să urmeze anumite instrucțiuni simple, să urmărească un scop, să fie disciplinați, să-și creeze o rutină și, treptat, să-și dezvolte niște obiceiuri comportamentale și structuri cognitive solide, o bază a viitoarei lor deveniri personale și profesionale. Nu în ultimul rând, activitățile sportive s-au dovedit eficiente în sporirea efectului terapeutic în cazul copiilor care urmează și tratamente medicamentoase pentru gestionarea simptomelor cauzate de această tulburare16.

Activitățile fizice individuale trebuie să fie însoțite de sarcini clare și de asistență specializată, iar câteva dintre aceste sporturi pot fi: aerobic, gimnastică, alergare, yoga etc. Diversificarea exercițiilor este de asemenea benefică, antrenamentele mixte având rezultate mai semnificative, după cum confirmă și literatura17,18.

 

Sporturi de echipă

Activitățile fizice în echipe sunt de asemenea benefice. Studiile confirmă, dincolo de beneficiile asociate activității fizice propriu-zise (menționate anterior) și o creștere a capacităților de integrare socială în rândul copiilor cu ADHD care participă la sporturi și activități fizice de echipă19. Dincolo de sporturile de echipă deja consacrate (fotbal, handbal, baschet etc.), se pot dezvolta diverse activități de grup inedite, în conformitate cu interesele copiilor și păstrând o atmosferă distractivă. În plus, existența unor reguli bine stabilite ale activității/ jocului contribuie la exersarea memoriei de lucru, vizuale și a abilităților decizionale ale copiilor. Astfel, făcând sport, aceștia își dezvoltă indirect și capacitățile cognitive20,21.

 

Plimbări în parc/ Drumeții în natură

Desprinse tot din repertoriul activităților fizice, literatura de specialitate consemnează cadrul natural ca fiind unul deosebit de benefic pentru ameliorarea simptomelor ADHD în cadrul copiilor14. Așadar, organizarea unor plimbări în parc sau a drumețiilor în natură poate avea efecte pozitive asupra comportamentului acestor copii. Dincolo de activitatea fizică propriu zisă, pregătirea pentru drumeție (pregătirea gustării, a ghiozdanului cu toate cele necesare etc.) și parcurgerea unui itinerar prestabilit, facilitează un context disciplinar și organizatoric prielnic pentru acești copilași, contribuind numaidecât la dezvoltarea acestora.

 

Grădinăritul

Aceste activități se situează de asemenea într-un cadru natural, iar setul de reguli firești care însoțește acest tip de activitate este unul ușor de parcurs și reprodus de către copii. Dincolo de componenta educativă, copilașii cu ADHD își deprind treptat și un simț al responsabilității, putând analiza importanța activității lor prin prisma evoluției plantelor cultivate22.

 

Activități educative

Dincolo de componenta distractivă, sportivă, sau naturalistă, copii cu ADHD își pot ameliora simptomele privind deficiența de învățare prin intermediul unor tehnici și metode didactice speciale, menite să-i sprijine înspre a învăța în propriul ritm. Spre exemplu, predarea unei limbi străine, îmbinată cu elemente ludice/ distractive, poate reprezenta o activitate foarte eficientă pentru dezvoltarea capacităților cognitive în cadrul copiilor cu ADHD23.

 

Activități artistice (pictura)

Activitățile din sfera artelor plastice, precum pictura, reprezintă un alt mijloc eficient pentru exersarea capacităților cognitive ale copiilor cu ADHD. Acest exercițiu trebuie să fie unul ușor de realizat, să presupună urmarea unor pași simplii și să debuteze cu diferite activități de încălzire, recreative (ex. colorarea întregii suprafețe de pictură). Coordonarea ochi-mână, atenția și, implicit, memoria de lucru sunt doar câteva dintre structurile antrenate într-o astfel de activitate24. Alte activități din sfera artelor pot fi: dansul, recitarea poeziilor etc.

 

Grupurile sociale

Deși nu atât de des menționată în literatura de specialitate, interacțiunea și integrarea socială aduce numeroase beneficii pentru dezvoltarea copiilor cu ADHD. Formarea unor relații sociale, apartenența în cadrul unui grup și activitățile sociale aferente (diverse activități de grup: jocuri, competiții, demonstrații etc.) diminuează anxietatea socială și ajută la definirea identității copiilor. În astfel de cazuri, activitățile de grup care vizează și componente de tip Mindfulness precum executarea conștientă, cu toate simțurile, a diferitelor sarcini, sau a meditației au fost consemnate ca fiind și ele benefice pentru ameliorarea simptomelor ADHD și a celorlalte afecțiuni asociate25,26,27.

Surse:

 1. Sayal K, Prasad V, Daley D, Ford T, Coghill D. ADHD in children and young people: prevalence, care pathways, and service provision. Lancet Psychiatry. 2018 Feb;5(2):175-186.

2. Fayyad J, Sampson NA, Hwang I, et al. The descriptive epidemiology of DSM-IV Adult ADHD in the World Health Organization World Mental Health Surveys. Atten Defic Hyperact Disord 2017; 9: 47-65.

3. Grimm O, Kranz TM, Reif A. Genetics of ADHD: What Should the Clinician Know? Curr Psychiatry Rep. 2020 Feb 27;22(4):18.

4. Sciberras E, Mulraney M, Silva D, Coghill D. Prenatal Risk Factors and the Etiology of ADHD-Review of Existing Evidence. Curr Psychiatry Rep. 2017 Jan;19(1):1.

5. Drechsler, R., Brem, S., Brandeis, D., Grünblatt, E., Berger, G., & Walitza, S. (2020). ADHD: Current Concepts and Treatments in Children and Adolescents. Neuropediatrics, 51(5), 315–335.

6. Carbray JA. Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv. 2018 Dec 1;56(12):7-10.

7. Daley D, Birchwood J. ADHD and academic performance: why does ADHD impact on academic performance and what can be done to support ADHD children in the classroom? Child Care Health Dev. 2010;36(4):455-64.

8. Hattabi S, Bouallegue M, Ben Yahya H, Bouden A. Rehabilitation of ADHD children by sport intervention: a Tunisian experience. Tunis Med. 2019 Jul;97(7):874-881.

9. Drechsler, R., Brem, S., Brandeis, D., Grünblatt, E., Berger, G., & Walitza, S. (2020). ADHD: Current Concepts and Treatments in Children and Adolescents. Neuropediatrics, 51(5), 315–335.

10. Muskens JB, Velders FP, Staal WG. Medical comorbidities in children and adolescents with autism spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorders: a systematic review. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2017 Sep;26(9):1093-1103.

11. Wender PH, Wolf LE, Wasserstein J. Adults with ADHD. An overview. Ann N Y Acad Sci. 2001 Jun;931:1-

12. Caye A, Swanson JM, Coghill D, Rohde LA. Treatment strategies for ADHD: an evidence-based guide to select optimal treatment. Mol Psychiatry. 2019 Mar;24(3):390-408.

13. Faraone SV, Asherson P, Banaschewski T, Biederman J, Buitelaar JK, Ramos-Quiroga JA, Rohde LA, Sonuga-Barke EJ, Tannock R, Franke B. Attention-deficit/hyperactivity disorder. Nat Rev Dis Primers. 2015 Aug 6;1:15020.

14. van den Berg AE, van den Berg CG. A comparison of children with ADHD in a natural and built setting. Child Care Health Dev. 2011 May;37(3):430-9.

15. Ziereis S, Jansen P. Effects of physical activity on executive function and motor performance in children with ADHD. Res Dev Disabil. 2015 Mar;38:181-91.

16. Den Heijer, A. E., Groen, Y., Tucha, L., Fuermaier, A. B., Koerts, J., Lange, K. W., Thome, J., & Tucha, O. (2017). Sweat it out? The effects of physical exercise on cognition and behavior in children and adults with ADHD: a systematic literature review. Journal of neural transmission, 124(Suppl 1), 3–26.

17. Neudecker C, Mewes N, Reimers AK, Woll A. Exercise Interventions in Children and Adolescents With ADHD: A Systematic Review. J Atten Disord. 2019 Feb;23(4):307-324.

18. Cerrillo-Urbina AJ, García-Hermoso A, Sánchez-López M, Pardo-Guijarro MJ, Santos Gómez JL, Martínez-Vizcaíno V. The effects of physical exercise in children with attention deficit hyperactivity disorder: a systematic review and meta-analysis of randomized control trials. Child Care Health Dev. 2015 Nov;41(6):779-88.

19. Christiansen, L., Beck, M. M., Bilenberg, N., Wienecke, J., Astrup, A., & Lundbye-Jensen, J. (2019). Effects of Exercise on Cognitive Performance in Children and Adolescents with ADHD: Potential Mechanisms and Evidence-based Recommendations. Journal of clinical medicine, 8(6), 841.

20. Benzing, V., Chang, Y. K., & Schmidt, M. (2018). Acute Physical Activity Enhances Executive Functions in Children with ADHD. Scientific reports, 8(1), 12382.

21. Memarmoghaddam M, Torbati HT, Sohrabi M, Mashhadi A, Kashi A. Effects of a selected exercise programon executive function of children with attention deficit hyperactivity disorder. J Med Life. 2016 Oct-Dec;9(4):373-379.

22. https://www.additudemag.com/dig-in/

23.https://digitalcollections.sit.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.ro/&httpsredir=1&article=1489&context=ipp_collection

24.https://www.vitalheadandspine.com/blog/2021/2/3/activities-for-kids-with-adhd-attention-deficit-hyperactivity-disorder

25. Santonastaso O, Zaccari V, Crescentini C, Fabbro F, Capurso V, Vicari S, Menghini D. Clinical Application of Mindfulness-Oriented Meditation: A Preliminary Study in Children with ADHD. Int J Environ Res Public Health. 2020 Sep 22;17(18):6916.

26. Jakobsen K, Thomsen PH, Lemcke S. [Mindfulness as treatment for ADHD]. Ugeskr Laeger. 2019 Dec 30;182(1):V08190426. Danish.

27. Chan, S., Zhang, D., Bögels, S. M., Chan, C. S., Lai, K., Lo, H., Yip, B., Lau, E., Gao, T. T., & Wong, S. (2018). Effects of a mindfulness-based intervention (MYmind) for children with ADHD and their parents: protocol for a randomised controlled trial. BMJ, 8(11).

Articole similare